۱۳۸۸ آذر ۳, سه‌شنبه

مراحل و شرایط پناهجویی

سوال
· به منظور تقاضای پناهندگی به کشور ترکیه آمده ام، میباید چه کار کنم؟
· آیا باید برای خدمات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد زمانی که تقاضای پناهندگی می نمایم هزینه ای پرداخت کنم؟
· چه مدت طول می کشد تا مطلع شوم که به عنوان پناهنده قبول شده ام یا خیر؟
· مدت انتظار برای من طولانی میباشد. آیا میتوانم تاریخ مصاحبه زودتری بگیرم؟
· در مصاحبه فراموش کردم که مطلبی را عنوان کنم. آیا میتوانم با وکیلم صحبت کنم؟
· چگونه میتوانم از جواب پرونده ام مطلع شوم؟
· مطلع شده ام که بعنوان پناهنده قبول شده ام. پس از این چه خواهد شد؟
· برگه قبولی پناهندگیم را گم کرده ام. چکار باید بکنم؟
· می خواهم همسر و یا فرزندانم را که پس از من به ترکیه آمده اند به پرونده خود اضافه کنم. چه باید کرد؟
· چگونه میتوانم شهری را که در آن اقامت دارم تغییر دهم؟
· مطلع شدم که پرونده ام توسط وزارت کشور رد و یا بسته شده است. چکار میتوانم بکنم وآیا کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد میتواند به من کمک
· چگونه میتوانم بطور قانونی در ترکیه ازدواج کنم؟
· ما بطور قانونی در ترکیه ازدواج کرده ایم. چگونه میتوانیم پرونده های خود را ترکیب کنیم؟
· آیا در فرایند پناهجویی نیازی به وکیل هست؟

جواب
· به منظور تقاضای پناهندگی به کشور ترکیه آمده ام، میباید چه کار کنم؟

توسط تلفن یا با آمدن به دفاتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در آنکارا یا وان تاریخ مصاحبه برای ثبت نام دریافت کنید. در مورد شهرهایی که وزارت کشور مشخص نموده به شما اطلاعاتی داده خواهد شد. شما میتوانید در یکی از این شهرها قبل از تاریخی که برای ثبت نام توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد برای شما در نظر گرفته شده، با مراجعه به پلیس ثبت نام شوید. شما باید به یکی از شهرهای "اقماری" که وزارت کشورمشخص نموده است بروید. در حال حاضر 30 شهر موجود میباشد، از جمله: آدانا، آفیون، کاراحصار، آقری، آکسارای، آماسیا، بیله جیک، بوردور، چانکری، چوروم، اسکیشهیر، گازیانتپ، حکاری، هاتای، اسپارتا، کاهرامان ماراش، کارامان، کاستامونو، کایسری، کریک کاله، کرشهیر، قونیه، کوتاهیا، مرسین، نوشهیر، نیده، سیواس، شیرناک، توکات، وان و یزگات


· آیا باید برای خدمات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد زمانی که تقاضای پناهندگی می نمایم هزینه ای پرداخت کنم؟

خیر، هرگز. همه خدمات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد رایگان میباشد. اگربه هر گونه کلاهبرداری یا فسادی پی بردید میبایست آن را به دفتر کل بازرسی در ژنوبوسیله ایمیل ذیل، و یا تلفن 41227398844 + و یا فاکس41227397380+ گزارش نمایید: inspector@unhcr.org


· چه مدت طول می کشد تا مطلع شوم که به عنوان پناهنده قبول شده ام یا خیر؟

تعداد مراجعه کنندگان به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در سال 2008 نسبت به تعداد آن در سال 2007 تقریبا دو برابر شده است. در شش ماه اولیه 2007 کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد تقاضای 3011 نفر را بررسی کرده و برای همین مدت در 2008 شمار تقاضاکنندگان 4754 میباشد. از آنجا که تعداد کارمندان کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد افزایش نیافته، متاسفانه مدت انتظار افزایش یافته است. در حال حاضر مدت انتظار به طور میانگین از زمان ثبت نام تا مصاحبه 9 ماه است و از زمان ثبت نام تا تصمیم گیری 10 ماه میباشد، اما بعضی اوقات مدت انتظاربرای مصاحبه ممکن است طولانی تر بشود و این بستگی به تعداد تقاضاکنندگان دارد. بخاطر داشته باشید که در موارد استثنایی، زمان انتظار پس از مصاحبه اول میتواند طولانی تر باشد. برخی از پروندها ممکن است به بررسی بیشتری نیاز داشته باشد یا برای مثال احتیاج به تایید دفتر مرکزی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد داشته باشد. بنابراین، این امکان وجود دارد که با چهارچوب زمان تخمینی فوق الذکر مطابقت نداشته باشد. بسیار مهم است که در طول این فرایند شکیبا باشید.


· مدت انتظار برای من طولانی میباشد. آیا میتوانم تاریخ مصاحبه زودتری بگیرم؟

متاسفانه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد فقط میتواند به موارد بسیار آسیب پذیرارجعیت در تاریخ مصاحبه بدهد.(اگر خانمی هستید که به تنهایی خانواده را حمایت میکنید، و یا بیماری جدی دارید و یا سالمندی هستید که به تنهایی در ترکیه بسر میبرید و امثالهم). اگر فکر میکنید به یکی از این گروهها تعلق دارید، میتوانید در یک نامه به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد شرایط خود را توضیح دهید و مدارک لازم را ارائه نمایید. ( برای مثال مدرک دکتر که توصیف گر نوع بیماری شما باشد).


· در مصاحبه فراموش کردم که مطلبی را عنوان کنم. آیا میتوانم با وکیلم صحبت کنم؟

اگر مطلبی برای اضافه کردن دارید، با ذکر شماره پرونده، آن را بنویسید و بوسیله نامه، فاکس و یا ایمیل به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بفرستید. نامه شما بدست وکیلتان خواهد رسید


· چگونه میتوانم از جواب پرونده ام مطلع شوم؟

آسانترین راه از طریق بازدید سایت اینترنتی ذیل میباشد: /modules.php?name=unhcr برای دستیابی به اطلاعات نیاز به شماره پرونده خود در کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد و تاریخ تولد دارید. همچنین جواب پرونده از طریق نامه به اطلاع شما می رسد. در صورت تغییر آدرس، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد را از طریق فاکس مطلع نمایید. جواب قبولی و یا ردی از طریق نامه به شما فرستاده می شود


· مطلع شده ام که بعنوان پناهنده قبول شده ام. پس از این چه خواهد شد؟

لطفآ شماره تلفن خود را بدهید تا کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بتواند با شما تماس حاصل نماید. اگر پرونده شما برای جایگزینی مناسب باشد، میتوانید انتظار داشته باشید تا 2 هفته پس از قبولی دعوت به مصاحبه شوید. بخاطر داشته باشید به علت مخالفت دولت ترکیه برخی از پناهندگان نمیتوانند جایگزین شوند. برخی دیگر از پناهندگان نیز وجود دارند که فقط در صورتی که بسیار آسیب پذیر باشند جایگزین میشوند. همچنین بخاطر داشته باشید که تصمیم نهایی در مورد قبولی جایگزینی با کشورهای پناهنده پذیر است نه با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد یا دولت ترکیه. بیشترکشورهای پناهنده پذیرترجیح میدهند از کشورهای همسایه پناهنده بپذیرند. اگر از کشوری می آیید که همسایه ترکیه نیست، ممکن است برای جایگزینی پذیرفته نشوید


· برگه قبولی پناهندگیم را گم کرده ام. چکار باید بکنم؟

باید به نزدیکترین کلانتری بروید و در مورد گم شدن این برگه به آنها گزارش دهید. قبل از مراجعه به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد برای دریافت برگه جدید، کپی این گزارش را که از پلیس دریافت کرده اید را با خود بیاورید.


· می خواهم همسر و یا فرزندانم را که پس از من به ترکیه آمده اند به پرونده خود اضافه کنم. چه باید کرد؟

لطفا تاریخ مصاحبه برای ثبت نام را ازکمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد دریافت نمایید و تمام مدارک از قبیل پاسپورت، شناسنامه، و قباله ازدواج را در آن روز با خود بیاورید


· چگونه میتوانم شهری را که در آن اقامت دارم تغییر دهم؟

وزارت کشور تصمیم می گیرد که پناهجویان و پناهندگان در کدامیک از 30 شهر ترکیه در طول اقامتشان بمانند. در صورتیکه خواهان انتقال به شهر دیگری هستید، باید درخواست خود را به پلیس اتباع بیگانه در شهری که در آن بطور قانونی اقامت دارید بدهید و در آن با ذکر جزییات دلایل این درخواست را بنویسید. اگر پلیس نامه درخواست را قبول نکرد، میتوانید آن را به آدرس پستی ذیل بفرستید: Emniyet Genel M�d�rl�ğ�, Yabancılar Daire Başkanlığı, İltica B�l�m�, İlkadim Cad. No 89, Dikmen 06100 Ankara. این امکان وجود دارد که از وزارت کشور جواب منفی بگیرید. در صورتی که به خاطر مسائل امنیتی می خواهید تقاضای انتقال کنید، میتوانید رونوشت درخواستتان را به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بفرستید


· مطلع شدم که پرونده ام توسط وزارت کشور رد و یا بسته شده است. چکار میتوانم بکنم وآیا کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد میتواند به من کمک می کند؟

میتوانید به این تصمیم اعتراض کنید و اطلاعات اضافی و مدارکی برای تایید اعتراض خود به پلیس در شهر محل سکنی خود ارائه دهید. اگر پلیس از شما قبول نکرد، میتوانید آن را از طریق پست سفارشی به آدرس ذیل بفرستید. Emniyet Genel M�d�rl�ğ�, Yabancılar Daire Başkanlığı, İltica B�l�m�, İlkadim Cad. No 89, Dikmen 06100 Ankara. لطفاَ، فراموش نکنید که رونوشتی از نامه استیناف و نامه ای که از پلیس دریافت کرده اید را هم به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد بفرستید.


· چگونه میتوانم بطور قانونی در ترکیه ازدواج کنم؟

با اصل مدرک شناسایی و برگه تجرد میتوانید به دفتر ثبت عمومی ( برای ازدواج) در شهرتان مراجعه نمایید. کسانی که میتوانند مدارک اشاره شده را فراهم نمایند از پلیس محلی نیز میتوانند تقاضای راهنمایی کنند. پلیس محلی همچنین میتواند در حصول این مدارک به شما کمک کند اما گاهی کمک گرفتن از آنان میتواند مشکل باشد. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نیز میتواند براساس مدارک ثبت شده در پرونده مدرکی دال بر وضعیت تاَهل شما صادر کند تا در این فرایند به شما کمک کند.

· ما بطور قانونی در ترکیه ازدواج کرده ایم. چگونه میتوانیم پرونده های خود را ترکیب کنیم؟

هر کدام از شما بعنوان متقاضی اصلی باید بطورجداگانه تقاضای ترکیب پروندها را بنویسید. دفتر ما ارزشیابی خواهد کرد که پروندها میتواند ترکیب بشود یا خیر. این بستگی به وضعیت مربوطه دارد.


· آیا در فرایند پناهجویی نیازی به وکیل هست؟

خیر، نیازی به وکیل نیست، اما شما این حق را دارید که اگر مایل باشید وکیلی بگیرید. بخاطر داشته باشید هزینه وکیل خصوصی را شما باید بپردازید. در شهرهای اقماری برای کمک حقوقی میتوانید به کانون وکلا مراجعه کنید

۷ نظر:

ناشناس گفت...

سلام
من پناهنده یوان هستم.میخوام ازدواج کنم.چجوری برگه تجرد بگیرم؟من که نمیتونم وارد سفارت ایران شم.فکر میکنم پروندم به مشکل بخوره.

ناشناس گفت...

سلام
من مدت 3ماه است در روسیه عضو یوان هستم و2جلسه مساحبه با من داشته اند ویک برگه با اعتبار4ماه به من داده اند طی چند ماه تکلیف من مشخص میشود وجواب نهائی را چند ماهه اعلام میکنند؟
منتظر جواب شما هستم...
متشکر.

ناشناس گفت...

در مصاحبه مرکز مهاجرت روسیه بدلیل عکس العمل مثبت
مترجم نسبت به اسلام من ترسیدم بگویم مسیحی هستم و به من جواب رد دادند در حالی که آن کیس مرا تقویت می کرد آیا من دوبار می توانم آنرا به آنها
اقرار کنم؟

ناشناس گفت...

سلام
ما در روسیه هستیم و سؤالاتی مطرح کردیم اما بی پاسخ مانده اند!
همه توجهات به همدردانمان در ترکیه است یه کم به ما هم بها بدید لطفأ.
منتظر جوابیم...

ناشناس گفت...

سلام من 22 سالمه و سربازی هم رفتم میخواستم بپرسم برای پناهندگی به المان یا انگلیس باید چه کار کنم؟؟؟ ایا میتونم قانونی به این کشورها برم و از اونجا درخواست پناهندگی کنم؟؟؟؟ لطفا کامل راهنمایی کنید. با تشکر

ناشناس گفت...

دوست عزیز و22ساله من خودم خارج از کشور هستم و اگه مجبور نیستی واسه خارج شدن از کشورت دست وپا نزن پناهنده شدن ومراحل اون زمان میبره اما اگه تصمیم داری واومدنت حتمیه بهتره توسط آشناهات دعوت بشی . هچکس نمیتونه به غیر از راه قانونی راهنمائی وراهکاربده... یادت باشه تصمیمت احساسی نباشه ...میتونی ویزای شین گین بگیری و قانونی خارج بشی.

ناشناس گفت...

سلام
ما روسيه هستيم و هرچی سئوال پرسيديم همه بی پاسخ مونده!
نميدونم والا..
آتيش بگيره اين زندگی و نابود شه اين رژيم !
که ایرانی بايد از خاک خودش فرا کنه و بياد به يه کشور ديگه پناه ببره و اونجا هم تحقیر بشه!
خدا به دادمون برسه
خسته شديم ديگه

ارسال یک نظر